Ho Trine! Har vært med på hele suksessen

Mange i Lofoten kjenner ho Trine. I år ble hun kåret til Årets Altiboxer i Norge.

Trine Husjord har vært med på hele reisen, siden Lofotkraft Bredbånd startet i 2005.

–Jeg elsker fremdeles å være ute blant kunder, sier Trine Husjord, salgs- og kundekonsulent i Lofotkraft Bredbånd.

"Årets Altiboxer" er en utmerkelse som deles ut av Altibox til en som har utmerket seg spesielt.

 

Her er juryens begrunnelse:

«Trine har et utpreget konkurranseinstinkt, er kreativ og har en utrolig stå-på-vilje.

Hun behersker veldig godt salg, markedsføring og kundekommunikasjon».

 

Flere og flere private, bedrifter og offentlige virksomheter, må ha stabilt og raskt nett.

–Jeg ser på meg selv som en rådgiver, og jeg føler et ansvar overfor kundene, som er avhengig av våre tjenester, vårt fiberbredbånd, sier Trine.

 

I 2025 kan hun feire 20 år med Lofotkraft Bredbånd - og nå også med 9000 kunder i Lofoten.

–Siden 2005 har vi bygget fiberinfrastruktur med Altibox-produkter til stadig flere kunder i hele Lofoten, sier Trine Husjord, som har ansvar for bedrifter og borettslag i Lofoten.

Trine Husjord i Lofotkraft Bredbånd
–Jeg er stolt over at mange av våre kunder velger oss fordi vi er en lokal leverandør, sier Trine Husjord, salgs- og kundekonsulent i Lofotkraft Bredbånd. Foto: Tore Berntsen Visualdays.no

–Hva er forskjellen på ho Trine i 2005 og ho Trine i 2025?

–Personlig har jeg en helt annen utstråling i dag enn da jeg begynte. Jeg har blitt mye mer sikker på meg selv. De første årene da vi banket på dører og skulle selge, var jeg usikker. Vi kjente jo ikke produktene så godt heller. Nå kjenner vi produktene veldig godt og vet at mange av er avhengig av det, og jeg er også blitt godt vant til denne jobben.

 

–Trine er personifiseringen på Lofotkraft Bredbånd, sier Espen Thorvaldsen, daglig leder i Lofotkraft Bredbånd.

Trine kan si det samme om Espen. De har begge vært med siden starten i 2005.

–Jeg vet at mange kunder, særlig bedrifter og borettslag har valgt Lofotkraft Bredbånd nettopp på grunn av Trine, sier Thorvaldsen, og trekker fram Trines kreativitet og stå-på-vilje.

Trine har bygd opp en betydelig bedrift- og borettslagsportefølje for Lofotkraft Bredbånd og Altibox i Lofoten.

–Hvorfor har du vært i Lofotkraft Bredbånd i 20 år?

–Jeg trives veldig godt. Har det artig på jobb. Selskapets reise har vært også min baby. Jeg føler også på et stort ansvar for å finne de beste løsningene for våre kunder.

Trine husker godt det aller første salgsmøtet, i Osan i Svolvær.

–Vi samlet et helt nabolag i barnehagen. Folk hadde venta lenge. De fleste hadde dårlig internettlinje. Vi kom med noe nytt, som ingen andre leverandører hadde. Lynraskt og skalerbart fiberbredbånd var banebrytende . Vi hadde også en TV-løsning, som heller ikke var vanlig på den tiden.

Salget i Osan gikk strålende. Det var en viktig og god start for Lofotkraft Bredbånd, og det banet vei for at alle Lofot-kommunen etterhvert har fått fiberdekning gjennom Lofotkraft Bredbånd.

Trine Husjord i Lofotkraft Bredbånd og Sofus Eriksen i Lias.
Trine Husjord, salg- og kundekonsulent i Lofotkraft Bredbånd på kundebesøk hos Sofus Eriksen, økonomi og nestleder i Lias. foto: Tore Berntsen Visualdays.no

–Hva tenker du om at mange må ha raskt nett for å drive en bedrift i dag?

–På en måte kjenner jeg på en ydmykhet, at så mange kunder er avhengig av vår teknologi.

Uten Internett, så har man jo ikke kunnet bo her, tenker jeg. På generell basis. Og det har skjedd på kort tid, at man har blitt avhengig av godt nett.

 

Trine husker det tok litt tid før «det tok av».

–Fra 2010 begynte bedriftene i Lofoten å skjønne, OK her må vi ha ordentlig nett, fordi den digitale teknologien og utviklingen skjedde så fort. Bedriftene måtte ha det for å følge med i tida. Da snakker jeg om mange bransjer, ikke bare reiselivet, men også tradisjonelle bedrifter og offentlige tjenester, sier Trine.

–Det er stadig nyetablering, nye kunder og bedrifter i Lofoten?

–Ja, og når de tar kontakt uten at vi har prøvd å selge, da kjenner jeg på en stolthet, for da vet de om oss, og de vet at det vi har å tilby er bra og noe de trenger, sier Trine.

Lofotkraft Bredbånd har vært i partnerskap med Altibox siden starten i 2005.

–Vi i Lofotkraft Bredbånd har også selv vært gjennom en gigantisk digitalisering. Alle våre systemer har blitt digitale. Vi jobber smartere. Å være en del Altibox-partnerskapet betyr at vi også er blitt gode på digitale løsninger. For meg, og for mine kollegaer, har Altibox-partnerskapet vært veldig viktig. Vi samarbeider på tvers av fag og lærer mye av hverandre.

 

Lofotkraft Bredbånds visjonen har alltid vært å skaffe lynraskt og stabilt internett til så mange som mulig i hele Lofoten.

– Å velge lokalt har mange fordeler. Ved feil, som berører bedriftens Altibox-tjenester, har vi lokale montører i Svolvær og på Leknes, som rykker ut for å løse problemene. Det får man ikke nødvendigvis ved å velge større nasjonale aktører, sier Trine.

 

–Trine lanserte konseptet «kundeutvikling program for bedrift» og har med sin innsikt, sammen med Vesterålskraft Bredbånd og Altibox utviklet programmet til en tjeneste som i dag er et konsept for flere partnerne i Altibox, forteller Thorvaldsen.

Trine sier: –Jeg måtte lage et system som kunne forvalte og ta vare på kundene. Vi ønsker alltid å bli bedre og tilbakemelding fra kundene er viktig.

–I konkurransen med Telenor har Trine bidratt til å skape tillitt hos våre lokale kunder, og mange bedrifter har flyttet kontraktsforholdet fra Telenor til Lofotkraft Bredbånd, forteller Thorvaldsen.

–Vi har mye å takke ho Trine for, sier Thorvaldsen.