Danske Bo er Lofotkraft Bredbånds kunde nummer 9000

Bo Degn er Lofotkraft Bredbånd sin kunde nummer 9000.
Bo Degn er Lofotkraft Bredbånd sin kunde nummer 9000.

–Uten raskt og stabilt nett kunne vi ikke vært her så mye

–Om jeg jobber hjemme i København eller her i Svolvær, er akkurat det samme.

Danske Bo Degn (55) ønsker velkommen inn i det gamle Nordlandshuset i Svolvær havn. Det er både et hjem og en arbeidsplass.

–Gratulerer og takk, sier Edvard Aasjord Møkleby, salgs- og kundekonsulent i Lofotkraft Bredbånd. Han har tatt med blomster og gratulasjoner til Lofotkraft Bredbånds kunde nummer 9000.

Bo takker for blomster og forteller at han og kona Stine kom til Lofoten for første gang for 20 år siden. De skulle på ferie til Nordkapp. De stoppet i Lofoten, ble betatt av naturen og har reist tilbake hit nesten hver sommer. I 2023 kjøpte de et 200 år gammelt Nordlandshus i Svolvær.

–Vi hadde ikke kunnet være her så mye, hadde det ikke vært for at vi har stabilt og godt bredbånd, sier Bo.

Han jobber som selvstendig konsulent, kunder er store offentlige organisasjoner, universiteter og virksomheter i Danmark.

–Jeg jobber med rådgivning innen strategisk ledelse med en til en sparring med ledere, ledelses- og organisasjonsutvikling. Jeg har alltid mange prosjekter på gang - og mange møter og sparring er nesten alltid online – også når jeg er hjemme. Det er viktige kunder for meg, det jeg lever av, så alt må fungere. Hadde det ikke fungert, så måtte jeg vært i København.

Lofotkraft Bredbånd/Altibox tilbyr Norges raskeste bredbånd og en komplett TV-, strømme- og app-løsning.

–I dag velger noen trådløst bredbånd, men et fibernett vil alltid være mer robust, stabilt og raskere, sier Møkleby og utdyper: - Et trådløst bredbånd er begrenset til hvor mange enheter som kobler seg på i ditt nærområde. Hastigheten du velger heter «opp til», og du deler på signalet med alle andre som er koblet på samme stasjon i nærheten, enten det gjelder mobilkunder eller andre trådløse bredbåndskunder.

Med fiberbredbånd fra Lofotkraft bredbånd er det full fart hele tiden.

Bidrar positivt til samfunnet

Lofotkraft bredbånds samfunnsoppdrag er å sikre god infrastruktur, som gjør Lofoten til et godt sted å bo og å drive næring.

–Når vi nå feirer 20 år, kan vi med stolthet si at vårt lynraske og stabile fibernett har hatt stor betydning for næringsutvikling og bolyst i Lofoten, forteller Ida Malnes.

I 2005 hadde mange TV gjennom kobberkabel, noen hadde parabol. Fasttelefon var vanlig. Mange hadde knapt internettilkobling. Fiberkablene fra Lofotkraft Bredbånd utkonkurrerte Telenor sine gamle kobberkabler. Med fiber-teknologi kunne man endelig sikre at kundene fikk TV og internett-linje med bedre stabilitet og høyere hastigheter.

–Det har jo vært en eventyrlig utvikling. I 2005 var det ikke mange som så for seg at flere flyttet til Lofoten, kunne ta med seg arbeidsplassen og jobbe via nettet, sier Ida Malnes, som får høre mer om det danske parets livsvalg, og hvorfor Lofoten, Svolvær er perfekt for det danske paret.

Når Bo ikke har fysiske arbeidsmøter i København, kan de like gjerne nyte livet i Lofoten og jobbe digitalt.

–Vekselvirkning mellom arbeid og fritid, gjør Svolvær til et lekeland for voksne. Vi bor i byen, med nærheten til butikker, jeg har kontor i huset og det er lett å gå tur i fjellet eller fiske på havet.

Da de kjøpte huset i Svolvær for to år siden var det ikke internett i huset, men Bo visste han kunne få fiberbredbånd fra Lofotkraft Bredbånd. Slik ble de kunde 9000 i april i 2025.

–Hva bruker dere internett til annet enn jobb?

–Vi bruker internett til familieunderholdning. Vi har voksne barn og et par barnebarn. Når de kommer på besøk forventer de raskt nett.

Stine bruker nettet til underholdning, hun leser og lytter til bøker, ser dansk TV og ofte treningsvideoer på YouTube.

–Når vi fanger en fisk, må vi finne ut hvordan vi skal tilberede den. Da går vi ofte på nett for å finne oppskrifter fra hele verden.

Edvard Aasjord Møkleby, salgs- og kundekonsulent i Lofotkraft Bredbånd takker og gratulerer Bo Degn som ble selskapets kunde nummer 9000.
Edvard Aasjord Møkleby, salgs- og kundekonsulent i Lofotkraft Bredbånd takker og gratulerer Bo Degn som ble selskapets kunde nummer 9000.

Smarthus på nett

¬Vi har også styring av huset via internett, såkalt smarthus. Vi kan skru av og på tyverialarm og varmen i huset. Dette fungerer fordi det er koblet til internett.

Barna har vært i Lofoten hver sommer i nesten hele sitt liv. Nå er de 20 og 22 år.
–De hadde ikke kommet til Svolvær så ofte, og vært så lenge, hadde vi ikke hatt godt nett, sier Bo og forteller at barna bruker nettet mest til streaming og til å holde kontakt med venner via sosiale medier.

Lofotkraft bredbånds samfunnsoppdrag er å sikre god infrastruktur, som gjør Lofoten til et godt sted å bo og å drive næring.
Bo Degn er også opptatt av utvikling av Lofoten og samfunnet.

–Det er flott at infrastrukturen i Lofoten blir utbygget, slik at man også skaper nye muligheter og nye arbeidsplasser. Det betyr at flere mennesker kommer hit og at flere bransjer kan ha arbeidsplasser i Lofoten.

Siden han fikk innlagt fiberbredbånd fra Lofotkraft Bredbånd i april har han vært det gamle Nordlandshuset i Svolvær i to og en halv måned!

–Planen er å være i huset fire måneder hvert år, ofte 3 til 4 uker i strekk. Det hadde ikke vært mulig uten stabil nett, avslutter Bo.