Kvalitet til verden fra kaia i Henningsvær Kvalitet til verden fra kaia i Henningsvær Raskt og stabil bredbånd brukes i salg, markedsføring og produksjon I Henningsvær produserer VAAG ren mat, fra verdens reneste hav, til bevisste forbrukere i hele verden. –Hele vår produksjon er koblet til fiberbredbånd fra Lofotkraft Bredbånd. Sikkert og raskt nett er ekstremt viktig. Både i produksjonen og i kontakt med markedet, sier Harald Dahl, eier og daglig leder av Futurum Seafood AS. Da Lofotkraft Bredbånd startet i 2005, var visjonen å gi innbyggere, næringsliv og det offentlige i Lofoten tilgang til fremtidens teknologi. Nå kan de feire 20 års suksess med 9000 kunder i Lofoten. –Vårt fibernett har hatt stor betydning for næringsutvikling og bolyst i Lofoten. Men få kunne se for seg hvor viktig raskt og stabilt nett skulle bli – for forskjellige bransjer og deler av samfunnet, sier Trine Husjord, salgs- og markedskonsulent i Lofotkraft Bredbånd. Hun har tatt turen til VAAG på kaia i Henningsvær. –Det er viktig å møte kundene, se hvordan de jobber, lære om hvordan de bruker vårt fiberbredbånd og få tilbakemeldinger, sier Husjord. Her skjæres skrei. Hele fisken utnyttes. Det beste blir til Vaags premiumprodukt, loins av skrei. – VAAG skal være verdens beste sjømatprodukter, forteller Harald Dahl. Han kommer fra Stamsund, bor i Oslo, og har et hjerte som banker for Lofoten og Henningsvær. Nå gjør han business ut av det beste av det beste. – Vi ønsker å lage verdens beste merkevare på premium norsk sjømat. Kvalitetsprodukter av skrei har lenge vært VAAGs merkevare. Nå er også kongekrabbe, sjøkreps, skalldyr, kveite og flere andre fiskearter populært hos våre kunder. VAAGs Harald Dahl viser Trine Husjord produksjonen i Henningsvær. Foto: Tore Berntsen Visualdays.no Norges raskeste Gjennom partnerskapet med Altibox tilbyr Lofotkraft Bredbånd private og bedrifter Norges raskeste bredbånd – og en komplett TV-, strømme- og app-løsning. VAAG opplever stor internasjonal vekst, og selger til restauranter og 120 butikker i Norge. Lofotkraft Bredbånd/Altibox sin fiberteknologi er fleksibel. Med pakkeløsningen Altibox Bedrift Premium får bedrifter raskt fibernett, stabil wifi og en av markedets beste sikkerhetspakker. –Partnerskapet med Altibox sikrer at vi kan levere det aller siste av ny teknologi. Flere bedriftskunder har de siste årene økt kapasiteten på bredbånd og ikke minst er de mer bevisst når det gjelder datasikkerhet, forteller Trine Husjord, som får oppdatering på hvordan VAAG bruker nettet. –Vi er avhengig av raskt og stabil bredbånd både i salg, markedsføring og ikke minst i produksjonen, sier Dahl. –I produksjonen? –Ja, maskinene er koblet til nett. Våre leverandører av utstyr, som sitter andre plasser i Norge, passer på produksjonen, og kan gjøre noe feilretting via nett. –Hva med lager og logistikk? –Via nett har våre selgere løpende kontroll på produksjonen, slik at de vet hva de kan selge. Vi har et nettbasert system som sørger for at etikettene blir riktig ved pakkingen, enten det skal til restauranter eller butikker. Og vi har et skybasert virtuelt varelager som speiler vårt fysiske varelager i Henningsvær og fryselageret på Lofot-terminalen. I 2005 hadde Telenor monopol, og kobberkabelen, som opprinnelig var laget for fasttelefon, kunne ikke konkurrere med fiberbredbånd. Lofotkraft Bredbånd kom med en helt ny teknologi - en fiberoptisk kabel, som sender lys, med lynrask hastighet. Det betyr bedre stabilitet og høyere hastigheter, som de fleste er avhengig av 20 år senere. –Det vi kan feire i 20 årsjubileet er langt utenfor det vi så for oss da vi startet, sier Trine Husjord, som har vært salgs- og markedskonsulent i Lofotkraft Bredbånd siden starten i 2005. Foto: Tore Berntsen Visualdays.no Beste kvalitet Også VAAGs ansatte nyter godt av raskt nett fra Lofotkraft Bredbånd. –Vi har mange sesongarbeidere som bor i Henningsvær. De har ikke samme mobilabonnementer som folk som bor her fast, og setter stor pris på at vi har superraskt nett. De har kontakt med familie og de strømmer og ser filmer via vårt trådløse nett, forteller Dahl. I vinter har VAAG cirka 25 personer i arbeid i Henningsvær og 8 personer i Oslo-området. –Hvorfor Henningsvær? –Henningsvær er et unikt sted å produsere ikke-reist fisk. Vi høster den beste kvaliteten, villfanget fisk fra rett utenfor døra. Selvfølgelig er det også en stor fordel å komme fra et så ikonisk sted som Henningsvær og Lofoten når vi skal fortelle historier om ren mat til resten av verden. Dahl er opptatt av å bevare kvaliteten hele veien fra fiskerne på havet, til mottaket, via foredling, pakking og distribusjon til kunder i hele verden. –Vi er ekstremt nøye når vi kjøper fisk. Vi stiller store kvalitetskrav til råvarene og hvordan fiskeren og vi behandler den. Dahl er veldig bevisst på at VAAG skal være god på råvarer, pakking, emballasje og design. –Alle våre produkter blir raskt superfryst. Skreien går fra å være mulig å selge fersk i 12 dager til å bli holdbar i 24 måneder. Dette sikrer topp kvalitet. Kokker verden over har skjønt det og de vet at det er enkelt å tine og å tilberede. Dessuten blir det mindre matsvinn. Fryste produkter gir VAAG mulighet til å kjøpe råvarene i beste sesong og selge over et lengre tidsperspektiv. Vakuumpakkene viser produktene. – Det er viktig for oss at folk ser hva de kjøper. VAAG skal se lekkert ut, fordi det er lekkert, sier Dahl og viser fram en pakke fryst skreiloin fra Lofoten. Be om tilbud for din bedrift